Astăzi este 30 Mar 2023, 07:02

Scheme electrice conectare remorca/rulota

Moderator: Moderatori

Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Avatar utilizator
Costin Tabra
Membru forum
Mesaje: 770
Membru din: 24 Iun 2007, 18:53
Oras: București
Data nasterii: 12 Iul 1970
Localitate: Bucuresti - Pta. Rahova
Contact:

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Costin Tabra » 11 Ian 2010, 14:12

Buna ziua,

Dati-mi un mail pe adresa din semnatura si va voi raspunde la acea adresa cu documentul necesar.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com

Serpescu Gheorghe
Membru forum
Mesaje: 1808
Membru din: 22 Iul 2008, 03:36
Localitate: Miercurea Ciuc,0748791010/0724212159
Contact:

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Serpescu Gheorghe » 12 Ian 2010, 10:33

Imi cer scuze ca vorbes in doua topicuri de acelasi lucru, dar cred ca de fapt aici era locul lui, va rog o schema electrica pentru Chateau Chiara 403-450 din '95. Am cupla de 7 pini si se alimentaeza, interior, exterior, frigider, pompa de apa si acumulator rulota, fara modificari.
Opel Insignia Sport Tourer+Chateau Chiara 450

Când ești mort, nu știi că ești mort. E greu doar pentru ceilalți... la fel și când ești prost. "Philippe Geluck"

marius cojocariu

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de marius cojocariu » 17 Mar 2010, 18:04

Am tot citit dar nu am gasit.Eu mi-am montat carligul si cupla electrica cu 7 pini pentru luminile rulotei(semnalizare,pozitie,ceata si stop frana).Rulota are baterie( si cea de a doua cupla) si vreau ca in timpul mersului sa se incarce.De unde iau fir cu ,curent de la masina pentru a mi se incarca bateria in timpul mersului?(de pe alternator direct? de la plusul acestuia,ce grosime trebuie sa aiba?).Astazi am probat luminile si merg doar ca stop frana am pe toate becurile de pozitie din cauza ca masina vectra c are calculator de lumini si nu are 3 fire (masa,plus pozitie si plus stop frana)pe becul de pozitie ci doar 2,becul functionand in faze cand se apasa frana(lumineaza mai puternic iar pe pozitie e aprins mai slab filamentul.Se poate remedia aceasta problema?Eu nu am fir doar pentru stop frana la masina(cum am precizat)
Va multumesc.

Avatar utilizator
Cristian Raducan
Membru forum
Mesaje: 44
Membru din: 10 Mai 2010, 01:04
Localitate: Galati

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Cristian Raducan » 11 Mai 2010, 19:21

Problemele tale au in cel mai bun caz o rezolvare pe forum, dar oricum nu asta. Incearca pe cel monomarca, parca am vazut ceva pe acolo. Daca nu gasesti nimic acolo, cel mai bine ar fi sa te adresezi unui dealer sau unui electrician specializat care stie "cu ce se mananca" instalatia de vectra. Computerul de gestionare a luminilor masinii este dotat si cu conectica separata pentru rulota sau remorca, trebuie sa te interesezi.
In ceea ce priveste incarcarea bateriei rulotei, eu am pus conductor multifilar de 2,5mmp separat tras direct de la bateria masinii, printr-un releu de 30A (d-ala de lumini de dacie), la care comanda poti s-o dai separat printr-un butonas mic, discret. Insa trebuie sa ai grija ca la pornirea motorului circuitul sa nu fie inchis, pentru ca dai foc conductorului respectiv. Pe circuitul de incarcare trebuie sa pui si o siguranta de 10A, eventual langa releu, ca sa umbli dupa ea in caz de defect. Avantajul meu a fost ca pinul 2 la cupla masinii nu era folosit, in schimb la rulota aveam deja instalatia pe conductor de 2,5mmp pentru consumatorii de 12V ai rulotei. De aceea a fost relativ simplu sa pun baterie chiar daca rulota n-a avut din fabricatie. La tine trebuie sa identifici la instalatia rulotei un conductor (respectiv pinul din cupla) care este folosit in acest sens, pentru ca ai deja baterie.

LE: mda, se pare ca m-am bagat si eu in seama, dat fiind cui raspund ...
Megane II bicorp 1.5dci/63kW + Chateau GrandPrix 364

binilii invigii !

Gabi Peterca

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Gabi Peterca » 11 Mai 2010, 19:38

User-ul caruia i-ai raspuns este activ, doar ca si-a schimbat numele in "cojocariu marius".

Avatar utilizator
Costin Tabra
Membru forum
Mesaje: 770
Membru din: 24 Iun 2007, 18:53
Oras: București
Data nasterii: 12 Iul 1970
Localitate: Bucuresti - Pta. Rahova
Contact:

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Costin Tabra » 24 Mai 2010, 23:05

@Cristian: As dori sa luminez putin ceea ce ai facut in instalatia electrica si a masinii si a rulotei. Pinul 2 din cupla este destinat, conform legislatiei in vigoare, pentru lampa de ceata de la rulota. Ar trebui sa verifici daca rulota ta are lampa de ceata in spate si, in caz ca da, sa modifici instalatia electrica si la rulota si la masina astfel incat sa intri in legalitate.

In ceea ce priveste incarcarea bateriei si functionarea frigiderului, tot legislatia in vigoare statueaza faptul ca incarcarea bateriei se face printr-un circuit conectat permanent la acumulatorul autovehiculului tragator, iar functionarea frigiderului se produce printr-un circuit care alimenteaza frigiderul DOAR cand motorul este pornit. Sunt foarte multe pareri si opinii cu privire la "locul" si modalitatea in care se alimenteaza circuitele de interior ale rulotei, insa imi permit sa atrag atentia, din nou, asupra pericolelor care pot apare de la "improvizatii", de orice natura. Rezolvarea acestei probleme consta fie in montarea unei a 2-a cuple, simbolizata 12S (cum au rulotele englezesti), fie in monarea unei cuple cu 13 pini atat la masina cat si la rulota, cu respectarea semnificatiei fiecarui pin.

Daca va pot ajuta cu mai multe detalii, va stau la dispozitie.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com

Avatar utilizator
mircea floricel
Membru forum
Mesaje: 45
Membru din: 06 Oct 2009, 23:55
Localitate: Bucuresti 13 Septembrie

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de mircea floricel » 28 Mai 2010, 13:35

la logan nu o sa ai curent in interiorul rulotei, decat la luminile de drum (semnalizare, frana si pozitie), trebuie sa-i pui un fir cu cc permanent de la baterie (cu o siguranta). eu am montat carligul si instalatia la service dacia si la final am fost putin dezamagit. pt intrebari ...pm
Mircea Floricel
Logan 1,5 DCI + Hobby 420 Classic
Bucuresti 13 Septembrie

Avatar utilizator
Cristian Raducan
Membru forum
Mesaje: 44
Membru din: 10 Mai 2010, 01:04
Localitate: Galati

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Cristian Raducan » 31 Mai 2010, 23:38

Costine, sa stii ca instalatia de la rulota mea este refacuta de la zero (e o rulota refurbished :) ) si instalatia electrica e foarte simpla. Nici baterie n-aveam. Am dat tensiune pe pinii stecherului si am remarcat faptul ca pinul 2 este responsabil de tot ceea ce inseamna alimentare la 12V in interiorul rulotei (aparatura+iluminat). Tocmai de aceea recomand un studiu amanuntit al instalatiei rulotei, in eventualitatea descoperirii modificarilor ulterioare care ar putea sa apara. Tocmai pe pinul 2 este pus si un cablu mai gros (2,5mmp sectiune, fata de 1,5mmp la ceilalti conductori). "Ceata" n-am la rulota, lucru compensat cumva de montarea a cate 2 becuri de pozitie in fiecare lampa. Asadar, n-am cum sa fiu in ilegalitate, atata timp cat rulota a trecut RAR-ul o data in configuratia descrisa.

As mai face o adaugire: alimentarea la 12V in interiorul rulotei este comandata printr-un releu separat, atentie, tot pe ceata "masinii". De ce am ales treaba asta ? Pentru ca luminile de ceata la megane 2 sunt comandate din blocul de lumini in impuls (nu-i contact on/off cu 2 pozitii ca la faza scurta/lunga si pozitie). Vreau sa aprind proiectoarele de ceata invart de inel in sus dupa care inelul revine. Vreau sa le sting, mai invart o data tot in sus. Similar pentru spate, dau de acelasi inel in jos. Ideea e ca la plecarea de pe loc, la pornirea motorului, este necesara aprinderea de fiecare data a luminilor de ceata. Oricum ar fi, luminile de ceata nu raman aprinse decat daca dau eu un impuls de fiecare data. Am folosit acest lucru in avantajul meu ca o masura anti-prost, daca vrei, prin care, chiar daca am bateria de la rulota cuplata in circuit (pentru incarcare), aceasta (bateria) nu primeste curent de la masina decat daca actionez eu inelusul de pe maneta blocului de lumini. Toate aceste amanunte trebuie studiate si adaptate la ceea ce doresti sa faci. Presupune minte deschisa si cunostinte in domeniu (nu foarte multe).
Megane II bicorp 1.5dci/63kW + Chateau GrandPrix 364

binilii invigii !

Avatar utilizator
Costin Tabra
Membru forum
Mesaje: 770
Membru din: 24 Iun 2007, 18:53
Oras: București
Data nasterii: 12 Iul 1970
Localitate: Bucuresti - Pta. Rahova
Contact:

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Costin Tabra » 01 Iun 2010, 11:46

Cristi, tocmai pentru ca exista o imensa diversitate de instalatii electrice exista un standard in ceea ce priveste semnificatia pinilor din cuple. Ce se intampla in interiorul rulotei depinde de fiecare producator de rulote. Acelasi lucru este valabil si in cazul masinilor. Dacia si Renault sunt parte a aceluiasi concern, totusi, la Logan comanda luminii de ceata se face cu intrerupator ON/OFF.

Asa cum foarte bine ai spus, trebuie studiate foarte bine atat masina cat si rulota. Asta inseamna intr-adevar, minte deschisa si cunostinte in domeniu.

In ceea ce priveste RAR-ul, nu vreau sa deschid cutia Pandorei... Eu am preferat sa merg pe varianta cu 2 cuple, deoarece in lampa stanga spate a rulotei exista becul de ceata, insa circuitul nu era conectat... Si atunci, m-am conformat standardului, am conectat circuitul lampii de ceata pe pinul 2 din cupla 12N si mi-am montat inca o cupla, 12S, prin care imi vin de la masina circuitul lampii de mers inapoi, circuitul de incarcare a bateriei (12V permanent) si circuitul de functionare a frigiderului in timpul mersului (12V prin cheia de contact).
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com

Avatar utilizator
Cristian Raducan
Membru forum
Mesaje: 44
Membru din: 10 Mai 2010, 01:04
Localitate: Galati

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Cristian Raducan » 01 Iun 2010, 14:39

Cupla (stecherul) rulotei respecta intocmai normativele internationale in cazul meu, adica cea denumita de tine 12N. Loganul n-are treaba prea multa cu meganu' la electrica, din motive lesne de inteles. Au targeturi diferite. Eu tin faza de intalnire mereu aprinsa si stau fara grija ei pentru ca porneste si se opreste singura la pornirea/oprirea motorului. Viteza stergatoarelor este dependenta de viteza de deplasare a automobilului si mai sunt si alte gadgeturi care nu sunt prezente pe logan.

Sa inteleg ca rulota era echipata cu 2 stechere ? Sau ai facut instalatia pentru accesorii de la zero ? De ce intreb asta: pana la urma, 12V vine din acelasi loc, indiferent ca este sau nu pe contact. 12V permanent pentru ce l-ai pus pe incarcarea bateriei ? Oricum bateria se incarca tot in mers. La pornire, demarorul nu trage curent si din bateria rulotei ? E sanatos sa treaca cateva zeci de amperi (mai ales daca ai diesel) printr-un conductor de 2,5-4mmp ? Sper sa nu fiu enervant cu atatea intrebari, dar parerea mea ca 12V aia catre rulota dinspre masina n-ar trebui sa existe decat DUPA ce a pornit motorul.
Megane II bicorp 1.5dci/63kW + Chateau GrandPrix 364

binilii invigii !

Avatar utilizator
Costin Tabra
Membru forum
Mesaje: 770
Membru din: 24 Iun 2007, 18:53
Oras: București
Data nasterii: 12 Iul 1970
Localitate: Bucuresti - Pta. Rahova
Contact:

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Costin Tabra » 01 Iun 2010, 21:42

Asa este, Logan si Megane au doar acelasi "parinte" :D

Rulota noastra nu era echipata cu 2 cuple. Cea de-a 2-a cupla am montat-o eu, impreuna cu circuitele corespunzatoare. Intr-adevar, 12V vin din acelasi loc, insa in mod diferit. 12V permanent l-am pus pe incarcarea bateriei, pentru iluminat si pentru functionarea pompelor. Bateria rulotei se poate incarca si in stationare, daca tensiunea la bornele ei este mai scazuta decat tensiunea la bornele bateriei de pe masina. Cat priveste pornirea, demarorul trage curent pe "drumul" cel mai scurt si mai putin rezistent :), adica din bateria masinii care este mai aproape de demaror, iar conductorii au o sectiune mai mare deci o rezistenta mai mica. Am instalatia facuta de mai bine de 1 an si niciodata nu am avut probleme cu pornirea sau cu incarcarea bateriei din rulota.

Nu ma deranjeaza deloc intrebarile tale, iar acei 12V permanenti sunt prevazuti de mai multi producatori de rulote. Am gasit in multa literatura observatii cu privire la circuitul de 12V permanent. Sunt convins ca au gandit-o ei mult inainte de a iesi "pe piata" cu aceasta solutie :lol: :lol: :lol:.
Ford Focus Tournier 1,6 TDCi + Wilk DeLuxe 450
Membru asociat
+40 729 082819
+40 730 RULOTA
costin.tabra@gmail.com

Avatar utilizator
Roman Vasile
Membru forum
Mesaje: 202
Membru din: 10 Ian 2009, 08:16
Oras: Cluj
Data nasterii: 13 Mai 1950
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Re: Scheme electrice conectare remorca/rulota

Mesaj de Roman Vasile » 04 Iun 2010, 22:30

Costin, daca nu vrei sa ai necazuri monteaza un releu care sa separe bateriile daca motorul nu functioneaza! Este foarte simplu, eventual pot sa-ti trimit prin pm. o schema. Ai dreptate, cablurile scurte si groase de la bateria de pornire vor suporta APROAPE tot consumul. Spun aproape fiindca sunt n motive pentru care tensiunea bateriei de start sa fie mai mica decat a bateriei de cabinet (este destul ca sa dai mai multe chei fiindca nu porneste si automat se schimba sursa care are curent mai mult....si curent are berechet dar cabluri nu!!! Sau pur si simplu se oxideaza peste noapte bornele...sau mai precis intre borne si cleme).De asemenea la o asemenea legara permanenta intre cele doua acumulatoare daca cumva uiti sa decuplezi de la masina pe timpul camparii, la plecare vei cauta febril cablurile si o masina de la care sa iei curent de pornire :D ! Nu vorbesc din carti (desi si sitemele industriale sunt protejate asa) ci din experienta! Tragand un fir pentru radio de la bateria de cabinet al camperului, ca sa nu consume curent din cea de pornire am "reusit" performanta sa anulez acel releu de separare...vaaaai ce fum frumos a iesit de sub mocheta cabinei :oops: la prima pornire :mrgreen: . Asa ca va rog pentru securitatea voastra:releu de separare!
In fata cabanei mele pe roti nu-si construieste nimeni casa!
Camper Chausson/Fiat Ducato

Raspunde