Astăzi este 13 Iun 2021, 10:48

2 baterii, posibilitati de conectare?

Discutii despre functionarea, intretinerea si repararea instalatiei electrice.

Moderator: Moderatori

Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Avatar utilizator
Cosmin Prund
Membru forum
Mesaje: 765
Membru din: 17 Aug 2012, 10:56
Oras: Sibiu
Data nasterii: 22 Mai 1980
Localitate: Sibiu

2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Cosmin Prund » 02 Iul 2014, 07:16

Acum am in rulota o baterie Varta cu gel de 100Ah. Studiez posibilitatea de a instala o a doua baterie similara pentru o rezerva de energie mai mare si pentru a putea obtine curenti mai mari pentru inverter. Cum se conecteaza a doua baterie? Ma gandesc ca se conecteaza in paralel cu prima, nu prea vad alta solutie, dar intreb...
Chausson best of 22, sasiu Ford Transit

email: cprund@gmail.com

Avatar utilizator
Stoica Cristian
Membru forum
Mesaje: 214
Membru din: 26 Noi 2009, 18:02
Oras: Bucuresti
Data nasterii: 28 Iul 1957
Localitate: Bucuresti-Baba Novac-sector 3
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Stoica Cristian » 02 Iul 2014, 07:59

In paralel o pui .Poti sa pui cite vrei in paralel ,i-ti trebuie doar putere de incarcare.
Renault megan grandtourer 1,9TDI +ELDDIS WHIRLWIND XL. stoica_cristi2007@yahoo.com . tel:0723536215

Radu Pascu
Membru asociat
Mesaje: 1159
Membru din: 27 Oct 2009, 11:32
Oras: Brasov
Data nasterii: 11 Sep 1958
Localitate: Brasov
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Radu Pascu » 02 Iul 2014, 08:15

Nu prea este in regula in paralel. Ai nevoie de un device de separatie si gestiune a bateriilor. Sunt rpere specializate Truma pentru asa ceva, care gestioneaza si/sau panourile solare.
O legare in paralel simpla este corecta doar in exploatare. Cat timp sunt in repaus, este bine sa fie debransate. Si asa, este nevoie de sigurante de 80-100A intre ele, pentru a proteja la scurtcircuit. Putem discuta pe telefon despre asa ceva. Am avut la reparat un camper care a luat foc datorita unei "legaturi" facuta fara protectii.
invata repede si aplica... tot repede.

Megane II 2.0 T.E.C. Siena Saphir 390T
0742044570

Avatar utilizator
cornelsavu
Membru asociat
Mesaje: 252
Membru din: 09 Iul 2012, 12:58
Oras: Bucuresti
Data nasterii: 09 Apr 1978
Localitate: Voluntari/Ilfov
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de cornelsavu » 02 Iul 2014, 09:31

Pentru cazurile cand sunt doi acumulatori si pe deasupra mai sunt si diferiti exista regulatoare care ii incarca separat. Acumulatorii se pot lega si direct in paralel cu protectiile necesare dar daca nu sunt identici ( capacitati, tip, vechime) nu se vor incarca la maxim amandoi si puterea va fi limitata de cel mai slab.
Carado A464
0723830014

Avatar utilizator
Cosmin Prund
Membru forum
Mesaje: 765
Membru din: 17 Aug 2012, 10:56
Oras: Sibiu
Data nasterii: 22 Mai 1980
Localitate: Sibiu

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Cosmin Prund » 02 Iul 2014, 10:59

Problema mea este ca nu pricep cum pot fi cei 2 acumulatori conectati altfel decat paralel atata timp cat vreau sa-i folosesc pentru aceeasi instalatie! Regulatorul solar Truma pe care-l folosesc acum are iesiri separate pentru 2 acumulatori si se poate configura modul in care se imparte curentul de incarcare pe cei 2 acumulatori, dar asta are sens numai daca cei 2 acumulatori sunt permanenti separati. Or eu nu asta vreau, eu vreau sa folosesc acumulatorii pentru a mari curentul disponibil la inverter (deci obligatoriu paralel) si pentru a mari atuonomia pentru restul instalatiilor, din nou preferabil paralel!

@Radu Pascu
Am studiat scheme de montaj pentru bancuri de baterii solare in instalatii stationare: se conecteaza acumulatorii in serie pentru a obtine tensiunea nominala a sistemului apoi seturile de acumulatori se conecteaza in paralel pentru a obtine capacitatea dorita. Sunt mai speciale instalatiile pentru rulota din cauza ca sunt mobile? Sau in cazul camper-ului a fost o greseala/eroare cu consecinte grave din cauza ca n-a existat protectie (acea siguranta de 100A intre acumulatori)?
Chausson best of 22, sasiu Ford Transit

email: cprund@gmail.com

Avatar utilizator
Bogdan Bontescu
Membru forum
Mesaje: 69
Membru din: 07 Dec 2011, 21:47
Oras: Constanta
Data nasterii: 16 Iul 1965
Localitate: Constanta tel. 0740983936
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Bogdan Bontescu » 02 Iul 2014, 13:15

Ce vrei sa alimentezi cu invertorul ? Ce putere furnizeaza el ?
dacia + delta
tel. 0241695246
Atentie, orice minciuna spusa de o mie de ori devine adevar !

Avatar utilizator
Bogdan Bontescu
Membru forum
Mesaje: 69
Membru din: 07 Dec 2011, 21:47
Oras: Constanta
Data nasterii: 16 Iul 1965
Localitate: Constanta tel. 0740983936
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Bogdan Bontescu » 02 Iul 2014, 13:17

... si ce putere are panoul solar?
dacia + delta
tel. 0241695246
Atentie, orice minciuna spusa de o mie de ori devine adevar !

Avatar utilizator
Cosmin Prund
Membru forum
Mesaje: 765
Membru din: 17 Aug 2012, 10:56
Oras: Sibiu
Data nasterii: 22 Mai 1980
Localitate: Sibiu

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Cosmin Prund » 02 Iul 2014, 14:44

Invertorul deocamdata nu exista: vreau sa iau unul de 1000W; Consumatorii avuti in vedere sunt un cuptor cu microunde, o cafetiera si eventual o masina de facut paine.
Panoul solar are putere de 100W si studiez posibilitatea sa mai pun unul.

Deocamdata doar studiez, nu sunt 100% hotarat sa modific nimic.
Singurul lucru 100% sigur este ca voi lua invertorul, restul... mai studiez.
Chausson best of 22, sasiu Ford Transit

email: cprund@gmail.com

Avatar utilizator
Stoica Cristian
Membru forum
Mesaje: 214
Membru din: 26 Noi 2009, 18:02
Oras: Bucuresti
Data nasterii: 28 Iul 1957
Localitate: Bucuresti-Baba Novac-sector 3
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Stoica Cristian » 02 Iul 2014, 19:19

Daca esti la ora de studiu ,arunca si aici un ochi:
http://cumsefaceunaalta.blogspot.ro/201 ... taica.html
Renault megan grandtourer 1,9TDI +ELDDIS WHIRLWIND XL. stoica_cristi2007@yahoo.com . tel:0723536215

Avatar utilizator
Bogdan Bontescu
Membru forum
Mesaje: 69
Membru din: 07 Dec 2011, 21:47
Oras: Constanta
Data nasterii: 16 Iul 1965
Localitate: Constanta tel. 0740983936
Contact:

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Bogdan Bontescu » 02 Iul 2014, 23:36

Probabl intentionezi sa iti cumperi un invertor cu sinus modificat si nu cred ca cuptorul cu microunde va functiona iar ca sa cumperi unul cu sinus pur nu cred ca merita. Si oricum cuptorul cu microunde consuma mai mult de 1000 w . Mai gandeste-te ca prin cablurile de alimentare de la baterie la invertor va circula un curent de 100 A !!!!
Asadar eu as proceda asa ; as valorifica oportunitatea oferita de regulator si as realiza 2 circuite , unul pentru tot ce e alimentat la 12 v cu o baterie iar cu cealalta as alimenta un invertor de aprox 600 w sinus pur sau mai bine as lasa asa cu o singura baterie si panor de 100 w cum am inteles ca ai si invertor de 600w sinus pur si as avea rulota mai usoara . Eu am panou de 50w baterie de 80 Ah si invertor de 400 w sinus pur si e bine . Se gasesc masina de facut paine si cafetiera la 600 w.
dacia + delta
tel. 0241695246
Atentie, orice minciuna spusa de o mie de ori devine adevar !

Avatar utilizator
Cosmin Prund
Membru forum
Mesaje: 765
Membru din: 17 Aug 2012, 10:56
Oras: Sibiu
Data nasterii: 22 Mai 1980
Localitate: Sibiu

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de Cosmin Prund » 03 Iul 2014, 08:26

Sunt cuptoare cu microunde cu putere de iesire 500W si care folosesc mai putin de 1000W electric, din pacate nu pe piata din Romania - dar pot sa-mi procur unul din Anglia. Alternativa este un cuptor cu putere de iesire 700W modificat la un electrician, am inteles ca asa ceva ar fi posibil. Am ales 1000W pentru ca n-am vazut oferte de invertoare sinus pur in zona 6-700W. Ce-am vazut eu sare de pe la 300W direct la 1000W. E posibil sa fie o chestie de moment, pe sit-urile straine vad ca exista invertoare sinus pur de toate formele si puterile.
Chausson best of 22, sasiu Ford Transit

email: cprund@gmail.com

Avatar utilizator
David Eugen
Membru forum
Mesaje: 95
Membru din: 16 Oct 2013, 13:09
Oras: Calan / Hunedoara
Data nasterii: 07 Feb 1956

Re: 2 baterii, posibilitati de conectare?

Mesaj de David Eugen » 31 Mar 2015, 01:31

Scuze Cosmin
Am citit cu interes ce s-a scris aici, pana la urma nimic concret!
Ce si cum ai facut pana la urma? N-ai mai scris nimic? Sau ai abandonat, tot erai in faza de proiect!
Sunt exact in aceiasi situatie: am 2 panouri x 100w (fix pe rulota + mobil pe suport), regulator solar MPPT de 20A, o baterie de 105Ah iar de curand am mai achizitionat o baterie de 120Ah. N-as zica ce sunt importante firmele, sunt diferite si alea.
Pentru mersul motorului masinii beneficiez si de incarcare de la alternator pentru bateria rulotei.
Mentionez, pentru puterea instalata a rulotei ma descurcam fb cu o singura baterie deci cea de 105 Ah, toti consumatorii de care aveam nevoie fiind functionali la 12v.
Partea de 220v pentru alimentare din camping este separata, ( frigiderul pe 220v, lumini si la 220v, cateva prize dar nu le folosesc).

Am mai achizitionat insa un mini frigider/bar, cu compresor putere de 50w la 220v.
Avand voltmetre si ampermetru in tabloul auxiliar al rulotei am vrut sa fac niste masuratori sa vad ce curent consuma din baterie frigiderul si invertorul, implicit cat tine bateria incarcata sa functioneze cele 2, cu incarcare din panouri, dar si fara incarcare. In acest scop am incercat urmatoarele:
Avand un invertor cu sinusoida pura de 150w, am incecat sa alimentez frigiderul prin el, deconecta protectia.
Mai am un invertor cu sinusoida modificata de 500w, am incercat si cu el, aceiasi treaba.
Stiiam eu ca orice motor la pornire ia curent de cateva ori mai mare dar nu ma asteptam de 10 ori apoximativ.
Nu am avut invertor de putere mai mare sa definitivez masuratorile. Urmeaza sa mai iau unul mai mare!
Dar totusi pentru a avea o "capacitate in Ah" mai mare am mai luat o baterie de 120 Ah.

Acum "problema si nelinistea": cum fac sa incarc cele 2 baterii fara probleme?
Panourile sunt legate in paralel inainte de intrarea intrarea in regulator.
S-a spus aici ceva de "elemente de separatie" intre cele 2 baterii, dar si de regulatoare ce incarca separat bateriile!
Dar totul doar subiectiv, nimic concret!
De asemenea, sigurante de "80-100A intre baterii ce sunt legate-n paralel pentru a proteja la scurtcircuit si asta in repaus ca in exploatare ar fi corecta treaba"?
Stiu eu? Poate generala una , asa pentru amandoua, inainte de restul sigurantelor, sau si-ntre ele? Nu stiu si de aceia-ntreb?
Poi chiar nu-nteleg? Oricum curentii celor doua baterii sunt mai mari! In ce caz ar proteja acele sig montate intre ele? In cazul ca ar "exploda" una dintre ele? Sau ?
Puntile pentru realizarea paralelului intre baterii trebuie executata cu conductor flexibil de cupru de sectiune mare 16 -25 mm, (gen cablu de sudura), chiar si placbanda nu-i gresit.
Apoi toate circiutele de plecare si alimentare a consumatorilor trebuiesc (ar fi bine) sa fie trecute prin niste sigurante selective si calibrate la randul lor, functie de puterea consumatorilor din circuit.
Bunaoara circuitul de alimentare al frigiderului (105w puterea lui cu un consum de aprox 8Ah), ar trebuii trecut printr-o sig fuzibila de cel mult 16A-20A, (mai mica exista riscul incalzirii implicit arderii ei) dar nici mai mare nefiind selectiva!
Cum cam toti consumatorii la rulota la 12v urmarim sa fie de cat mai mica putere, lumini pe led-uri, tv led 20-30w si max 2,5Ah, cel mai rau caz tv lcd 40w cam 3Ah, pompe de apa consum neglijabil, boiler, dar astea mai mult pe gaz, radio tot consum mic, trumaventul intre 0,2-1Ah, ceva ventilatoare tot consum mic, si mai rar aparatele de climatizare , dar astea sunt la 220V, prin invertor nu merita, tine foarte putin bateria(bateriile).
Deci pentru acesti consumatori fiind repartizati destul de separat ar necesita sig fuzibile de 7-10A pe circuit.

Acum ce nu inteleg eu? Spune dl Pascu "am avut un camper la reparat care a luat foc din cauza unei legaturi facuta fara protectii"!
De acord, dar nu sunt de acord cu sig de "80-100A" dintre cele 2 baterii! Nu are nici o treaba cu focul din caza acelor legaturi fara protectie, ar fi ars oricum pana se se arda sig respective.

Deci cum spunea si Cosmin, intreb si eu: ce sa fac, ce sa montez intre cele 2 baterii, tinand cont ca totusi ale mele sunt de capacitati diferite, 105Ah, respectiv 120Ah?
Deci este clar, nu exista nici o alta alternativa decat legarea-n paralel.

Scuze de interventie si totodata multumesc pentru eventualele raspunsuri!

PS. In "vremea de dinainte" nu am gasit baterie la masina la 12v, in schimb am gasit 2 de 6v din acelea pentru "Troby", erau din cele negre de Bistrita, "bune rau" la vremurile de atunci!
Am mai fost si la Bucuresti dupa ele ca la noi "ciuciu"!
Am cumparat 2 buc, le-am inseriat, cum spuneam cu cablu de sectiune mare prins in borne auto, incapeau perfect de-a latul pe tavita lor ce am modificat-o un piculet, si am "avut pace" cativa ani buni, fara necazuri!
Multumesc!
David Eugen Caravelair 420 Palma- Hyundai Tucson CRDi -tel. 0760 450 223

Raspunde