Mesaj
de Mona si Octav » 23 Aug 2011, 23:39
Tractiunea spate si roti jumelate / axa fata motrica
- AVANTAJ = la transferul puterii motorului pe sosea centrul de greutate al vehiculului trebuie sa fie cat mai aproape de axa motrica. Eficienta transferului de putere e mai buna. In conditiile in care ai un motor puternic, cu axa motrica spate poti pune energia pe sosea mai eficient. Dac-ai avea, ca Sisif, de rostogolit o bila mare la deal, ca sa-ti fie mai usor, ai impinge bila, n-ai trage-o :). Rotile jumelate ajuta, ofera suprafata de contact mai mare si asta ajuta si pe asfalt si - mai ales - pe teren putin mlastinos - nisipos.
- AVANTAJ = separarea mecanismelor de directie si de tractiune, montarea planetarelor pe axa nedirectoare ofera robustete mai mare si rezistenta mai buna la uzuri.
- AVANTAJ / DEZAVANTAJ = avand roti duble pe spate poti rula (mai incet) pana la vulcanizare, n-ai nevoie sa desfaci rotile; daca insa ai ghinionul sa se infiga o piatra intre roti, intre cele doua anvelope, acea piatra e greu de observat si-ti poate strica ambele anvelope deodata, si cateodata, chiar dupa ce-o vezi, e-al naibii de greu de scos dintre roti.
- DEZAVANTAJ = in caz de derapaj in curba pe gheata, vehiculul e mai greu de redresat
- DEZAVANTAJ = podeaua camperului trebuie sa fie putin mai sus, centrul de greutate al vehiculului e mai inalt, balansul lateral in curbe abordate sportiv e mai pronuntat.
- DEZAVANTAJ = cardanul, grupul spate, diferenta de constructie a puntii si 2 pneuri in plus inseamna cel putin 200 kg extra. Asta inseamna minimum 0,5 litri / 100 km consum de combustibil mai mare decat la transmisia fata.
- DEZAVANTAJ = pasajul rotilor spate jumelate trebuie sa fie mult mai generos decat pasajul rotilor cu montaj simplu; asta inseamna spatiu interior mai putin sau (iar) centru de greutate mai sus, podea mai inalta.
Mona si Octav Pop
Acum avem un camper facut dintr-un Iveco Daily si o rulota Dethleffs Beduin 510V