Astăzi este 21 Mai 2022, 21:06
GPL AUTO
Moderator: Moderatori
Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Dupa prima logare pe forum va rugam sa accesati "User Control Panel" si sa va completati datele personale, acesta incluzind Localitatea, marca masinii si a rulotei din dotare.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
- Sandu Toma
- Membru forum
- Mesaje: 2711
- Membru din: 29 Mai 2007, 08:42
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
GPL AUTO
GPL reprezinta un amestec de butan si propan .
In functie de tara utilizatoare, daca clima acesteia este mai rece si se doreste imbunatatirea calitatilor de pornire la rece, se modifica dozajul.
In Romania, Petrom pune la dispozitia automobilistilor 2 sortimente de GPL, numite Autogas tip A si Autogas tip B.
Caracteristici (in ordine)
Autogas tip A
Autogas tip B
Propan % vol
35
85
Butan % vol
65
15
Cifra octanica
min. 89
min. 89
Densitatea medie la 15°C Kg/m3
555
555
Punct de fierbere grade Celsius
-22
-39.5
Noxe
lipsa
lipsa
Putere calorica Kcal/kg
10500
10600
Continut de sulf ppm
max. 50
max. 50
Citez http://www.tristargroup.ro
"Ce este GPL?
GPL reprezinta abrevierea "Gazului Petrolier Lichefiat", produs obtinut prin doua procedee. In primul rand acesta poate fi extras din petrol neprelucrat si gaze naturale, impreuna cu alti compusi chimici. O a doua sursa este reprezentata de procesarea petrolului la rafinarii, fiind generat odata cu alte produse petroliere, precum benzina, kerosenul etc. Indiferent de sursa, GPL este un amestec de propan si butan . Pot fi prezente, in concentratii mici, si alte hidrocarburi, precum propilena , butilena , etan si pentan .
Propietati
In conditii normale, GPL este un gaz, putand fi transformat in lichid la anumite temperaturi si presiuni, de unde si denumirea sa de "Gaz Petrolier Lichefiat". Aceasta proprietate transforma GPL intr-o sursa ideala de energie, pentru o gama larga de aplicatii, putand fi usor comprimat, imbuteliat, depozitat si utilizat. Atunci cand se slabeste presiunea, lichidul transformat in gaz isi mareste volumul de 250 de ori, o cantitate mare de energie putand fi depozitata si transportata in forma compacta. Principalii constituenti ai GPL sunt inodori si incolori. Astfel, pentru ca o eventuala scurgere de gaz sa fie detectata cu usurinta, o substanta chimica speciala (de obicei etil mercaptan) se foloseste pentru a-i conferi mirosul distinctiv, neplacut. Concentratia acestui agent este in asa fel calculata, incat sa se poata depista scurgerea de GPL, mult inainte ca acesta sa atinga limita pericolului de foc. Vaporii de GPL sunt mai grei decat aerul, asa incat orice potentiala scurgere se va acumula aproape de sol si in ariile joase, dispersandu-se cu greutate. Acesta este unul dintre motivele pentru care GPL trebuie depozitat si folosit in arii bine ventilate, departe de canalizari, conducte, etc si in nici un caz sub nivelul solului.
De ce GPL?
Este suficient de netoxic pentru a putea fi folosit pentru nevoile menajere: gatit si incalzirea casei. De asemenea, se considera ca GPL este ecologic, acesta inlocuind freonul, in multe dintre situatii. Pe langa toate aceste intrebuintari, exista o multime de motive pentru care cineva ar dori ca masina sa sa functioneze cu GPL: viata motorului se prelungeste foarte mult, consumul de carburant se reduce, acesta fiind mai ieftin, emisiile de gaze sunt cu mult mai putin nocive decat in cazul automobilului ce funtioneaza cu benzina, poluarea atmosferica fiind aproape inexistenta."
In functie de tara utilizatoare, daca clima acesteia este mai rece si se doreste imbunatatirea calitatilor de pornire la rece, se modifica dozajul.
In Romania, Petrom pune la dispozitia automobilistilor 2 sortimente de GPL, numite Autogas tip A si Autogas tip B.
Caracteristici (in ordine)
Autogas tip A
Autogas tip B
Propan % vol
35
85
Butan % vol
65
15
Cifra octanica
min. 89
min. 89
Densitatea medie la 15°C Kg/m3
555
555
Punct de fierbere grade Celsius
-22
-39.5
Noxe
lipsa
lipsa
Putere calorica Kcal/kg
10500
10600
Continut de sulf ppm
max. 50
max. 50
Citez http://www.tristargroup.ro
"Ce este GPL?
GPL reprezinta abrevierea "Gazului Petrolier Lichefiat", produs obtinut prin doua procedee. In primul rand acesta poate fi extras din petrol neprelucrat si gaze naturale, impreuna cu alti compusi chimici. O a doua sursa este reprezentata de procesarea petrolului la rafinarii, fiind generat odata cu alte produse petroliere, precum benzina, kerosenul etc. Indiferent de sursa, GPL este un amestec de propan si butan . Pot fi prezente, in concentratii mici, si alte hidrocarburi, precum propilena , butilena , etan si pentan .
Propietati
In conditii normale, GPL este un gaz, putand fi transformat in lichid la anumite temperaturi si presiuni, de unde si denumirea sa de "Gaz Petrolier Lichefiat". Aceasta proprietate transforma GPL intr-o sursa ideala de energie, pentru o gama larga de aplicatii, putand fi usor comprimat, imbuteliat, depozitat si utilizat. Atunci cand se slabeste presiunea, lichidul transformat in gaz isi mareste volumul de 250 de ori, o cantitate mare de energie putand fi depozitata si transportata in forma compacta. Principalii constituenti ai GPL sunt inodori si incolori. Astfel, pentru ca o eventuala scurgere de gaz sa fie detectata cu usurinta, o substanta chimica speciala (de obicei etil mercaptan) se foloseste pentru a-i conferi mirosul distinctiv, neplacut. Concentratia acestui agent este in asa fel calculata, incat sa se poata depista scurgerea de GPL, mult inainte ca acesta sa atinga limita pericolului de foc. Vaporii de GPL sunt mai grei decat aerul, asa incat orice potentiala scurgere se va acumula aproape de sol si in ariile joase, dispersandu-se cu greutate. Acesta este unul dintre motivele pentru care GPL trebuie depozitat si folosit in arii bine ventilate, departe de canalizari, conducte, etc si in nici un caz sub nivelul solului.
De ce GPL?
Este suficient de netoxic pentru a putea fi folosit pentru nevoile menajere: gatit si incalzirea casei. De asemenea, se considera ca GPL este ecologic, acesta inlocuind freonul, in multe dintre situatii. Pe langa toate aceste intrebuintari, exista o multime de motive pentru care cineva ar dori ca masina sa sa functioneze cu GPL: viata motorului se prelungeste foarte mult, consumul de carburant se reduce, acesta fiind mai ieftin, emisiile de gaze sunt cu mult mai putin nocive decat in cazul automobilului ce funtioneaza cu benzina, poluarea atmosferica fiind aproape inexistenta."
Ultima oară modificat 03 Dec 2008, 14:54 de către Sandu Toma, modificat de 2 ori în total.
Orice problema are o rezolvare practica
- Sandu Toma
- Membru forum
- Mesaje: 2711
- Membru din: 29 Mai 2007, 08:42
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Re: GPL AUTO
Eugene, gata cu Chimia (formule) si cu "polutia" !
Eu am copiat textul pentru informatiile de ordin tehnic, dar nu am verificat 100% din punct de vedere "chimic "
Si colac peste pupaza cu aceeasi formula sunt vreo 4 izomeri ai butanului.
Poate o avea si ceva "izoperi", dracu stie...
http://en.wikipedia.org/wiki/Butene
Eu am copiat textul pentru informatiile de ordin tehnic, dar nu am verificat 100% din punct de vedere "chimic "

Si colac peste pupaza cu aceeasi formula sunt vreo 4 izomeri ai butanului.
Poate o avea si ceva "izoperi", dracu stie...

http://en.wikipedia.org/wiki/Butene
Ultima oară modificat 03 Dec 2008, 15:22 de către Sandu Toma, modificat 1 dată în total.
Orice problema are o rezolvare practica
Re: GPL AUTO
Asa este! Ingheata GPL-ul de vara sigur si va spun asta pentru ca noi cand am fost la TREI BRAZI, acum 2 weekend-uri, am avut din acesta de iarna si chiar si asa avea bruma pe ea butelia...dar daca am fi avut GPL de vara va imaginati si voi ca ingheta!
- Sandu Toma
- Membru forum
- Mesaje: 2711
- Membru din: 29 Mai 2007, 08:42
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Re: GPL AUTO
Si mult mai multe informatii de ordin tehnic puteti gasi aici :
http://www.altenergy.com/Technology/LPGProperties.htm#Approximate%20Vapor%20Pressure%20in%20psig
Detalii tehnice Metan, Propan, Butan
http://www.altenergy.com/Technology/LPGProperties.htm#Approximate%20Vapor%20Pressure%20in%20psig
Detalii tehnice Metan, Propan, Butan
- Atașamente
-
- GAZE.xls
- (14 KiB) Descărcat de 114 ori
Orice problema are o rezolvare practica
-
- Membru forum
- Mesaje: 1808
- Membru din: 22 Iul 2008, 03:36
- Localitate: Miercurea Ciuc,0748791010/0724212159
- Contact:
Re: GPL AUTO
In timpul deplasarii, este problema daca intalatia de incalzire pe gaz sa functioneza?
Mentionez ca am detector de gaz si pe butelie si in interior cu electrovalva.
Mentionez ca am detector de gaz si pe butelie si in interior cu electrovalva.
Opel Insignia Sport Tourer+Chateau Chiara 450
Când ești mort, nu știi că ești mort. E greu doar pentru ceilalți... la fel și când ești prost. "Philippe Geluck"
Când ești mort, nu știi că ești mort. E greu doar pentru ceilalți... la fel și când ești prost. "Philippe Geluck"
- Cristian Steriopol
- Membru forum
- Mesaje: 267
- Membru din: 19 Mai 2007, 13:57
- Localitate: Targoviste
Re: GPL AUTO
Pentru siguranta dumneavoastra si a celorlalti participanti la trafic , este obligatoriu ca recipientele cu gaze lichefiate sa fie transportate avand robinetele INCHISE !
Zile bune !
@cristians tel. 0245222086 ; 0760691892
Dacia 1310 + Caravelair Brasilia 365
@cristians tel. 0245222086 ; 0760691892
Dacia 1310 + Caravelair Brasilia 365
- Dan Alexandru
- Membru forum
- Mesaje: 126
- Membru din: 04 Oct 2011, 11:31
- Localitate: Bucuresti
- Contact:
Re: GPL AUTO
Salut, am si eu o intrebare referitoare la cele doua tipuri de GPL de la Petrom:
Care dintre ele este mai potrivit pentru rulota (tip A sau tip B)?
Multumesc.
Care dintre ele este mai potrivit pentru rulota (tip A sau tip B)?
Multumesc.
Toyota Corolla 1.4 D4D 2005 + Kip Grand de Luxe 1978
-
- Membru forum
- Mesaje: 173
- Membru din: 16 Iul 2008, 01:36
- Localitate: Milano
Re: GPL AUTO
Daca este util cuiva,dat fiind ca merg si pe gpl din 1999.Gpl este un amestec intre butan si propan,acesta din urma fiind mai scump.In RO dar si in IT,din pacate,comerciantii vind un jeg de gaz in care predomina butanul.Privitor la butelii de camping,iarna se cere propan,ce ingheata la temperaturi mult mai scazute...
Mercedes W124.019,Audi A3 quattro +Hobby Prestige 545,si ultima achizitie,o veche remorcuta de 750 cu suspensie McPherson...