Acum este 21 Noi 2018, 03:57

Automatizare Truma

Folositi functia CAUTARE (SEARCH).Selectati cu atentie topicul in care postati.

Moderator: Moderatori

Reguli forum
Asigurati-va ca ati citit si insusit Regulamentul acestui forum.
Rugam ca fiecare utilizator al acestui forum sa faca o scurta prezentare aici:
http://clubrv.ro/forum/viewtopic.php?f=97&t=3454
Prezentarea este o cerinta a Regulamentului, dar si un gest de curtoazie din partea Dumneavoastra.
Cateva cuvinte despre Dumneavoastra , precum si despre rulota si autoturism sunt binevenite.
Pentru intrebari sau lamuriri despre activitati, probleme tehnice, etc. va stau la dispozitie forumurile cu sectiuni dedicate.
Nerespectarea acestor reguli atrage dupa sine stergerea userului din baza de date a forumului.
Va uram bun venit in randul rulotistilor !
Adi Enache
Membru CD
Mesaje: 150
Membru din: 11 Noi 2014, 18:29
Oras: Sibiu
Data nasterii: 26 Sep 1975
Localitate: Sibiu

Automatizare Truma

Mesaj de Adi Enache » 07 Mar 2016, 20:28

Eu am la camper am o soba Truma normala cu trumavent automat si manual si trepte de putere de la 1 la 10. De multe ori cand temperatura exterioara este spre 10 grade noapte nu reusesc sa reglez in asa fel sa am in interior o temperatura constanta. Ba ma trezesc cu 26-27 grade, iar daca dau spre 3-4 robinetul de putere nu face fata si sunt 18-19 grade in partea de sus unde folosesc locurile de dormit. Nu cred ca am eu o problema la Truma ci cred ca asa sunt toate.
Asadar m-am gandit la o automatizare cu un termostat de centrala care sa comande robinetul de gaz al sobei. Daca ati obsevat, in momentul in care se apasa pe robinet, se opreste flacara din arzator si ramane doar cea de veghe, iar cand dau drumul, revine flacara la puterea care a fost setata.
Acum, cu un actuator (electromagnet) comandat de termostat, legat de tija aceea lunga ce merge in robinet, se poate inchide si dechide gazul astel incat sa am o temperatura constanta in interior.
Intrebarea mea aste daca a incercat cineva ceva de genul.. Acelasi lucru il face aerul conditionat dar nu e la fel de silentios...
Zilele urmatoare vreu sa incerc ideea, pentru ca in perioada asta, nu imi place sa ma trezesc ba de cald, ba de frig.
0729992735
Dethllefs Globebus T2

Avatar utilizator
Roman Vasile
Membru forum
Mesaje: 159
Membru din: 10 Ian 2009, 08:16
Oras: Cluj
Data nasterii: 13 Mai 1950
Localitate: Cluj-Napoca
Contact:

Re: Automatizare Truma

Mesaj de Roman Vasile » 08 Mar 2016, 12:38

Ma confrunt si eu cu aceeasi problema....e foarte greu de nimerit o setare combinata robinet gaz+trumavent pe auto la care sa ai o temperatura constanta. Teoretic bineinteles ca este posibila o asemenea automatizare dar nu stiu daca ideea ta e cea mai ideala. Atunci cand apesi pe butonul de reglaj, intradevar va merge doar flacara de veghe/aprindere dar atat timp cat este apasat este anulata siguranta electromagnetica care supravegheaza flacara. Poate mai nimerit ar fi sa cautam o metoda de servo comandat de un termostat care sa modifice pozitia unghiulara intre poz.3 si 6 a robinetului de reglaj. Astfel siguranta de flacara nu este afectata. Un motoras pas cu pas combinat cu o cremaliera si un termostat electronic poate regla temperatura catre cea optimala. Am pe balcon o soba Truma schimbata pe considerente de vechime, dar care functioneaza...am sa studiez un pic ce se poate face in zona robinetului.
In fata cabanei mele pe roti nu-si construieste nimeni casa!
Camper Chausson/Fiat Ducato

Avatar utilizator
George Marcu
Membru forum
Mesaje: 538
Membru din: 30 Oct 2006, 18:44
Localitate: Bucuresti

Re: Automatizare Truma

Mesaj de George Marcu » 09 Mar 2016, 12:14

Nu stiu exact ce tip si cum functioneaza Truma voastra dar ca generalitate bazata pe cele 2 avute de mine:

Un ventil de gaz are de fapt in interior 2 ventile.
Primul este unul mic (ca debit), actionat de curentul produs de termocupla in momentul in care flacara de veghe este OK (in general are cam 40-50 mV milivolti)
Al doilea ventil cel principal este actionat de lichidul din bulbul termostatului cu capilar iar in functie de temperatura citita de acesta dechide/inchide ventilul de gaz.
Creste temperatura lichidul se dilata si ventilul principal se inchide, trece timpul, ventilatorul circula aerul sau circulatie naturala la cele fara ventilator, scade temperatura lichidul se contracta si ventilul principal se deschide.

Cel mai simplu ar fi sa vedeti daca bulbul termostatului (un cilindru de 10-15 cm si 1-1,5 cm in diametru) este pozitionat cat de cat corect si circula aerul pe langa el.
Eu avem un covor exact in fata lui si de cate ori covorul se ducea sub Truma aveam temperatura aiurea in rulota.

Problema mai apare si la cele vechi deoarece lichidul "imbatraneste" si nu-si mai pastreaza proprietatile sau in cazurile mai naspa sunt pierderi.

Solutia cu electromagnetul e mai dificila, miscarea robinetului este de rotatie de la 0...10 iar electromagnetul are miscare "trage/impinge"
Poate un servomotor ar face treaba avand miscare de rotatie nu de impins/tras cum are un electromagnet.

Apasarea pe tija nu-i o solutie, prin apasare ventilul mic cel pentru termocupla este deschis manual, gazul iese in cantitate mica pana cand flacara de veghe se aprinde, flacara incalzeste termocupla care prin generarea curentului ala mic de 40 mV mentine electric gazul deschis pentru flacara de veghe.
Atunci cand apasati pe tija (manual sau cu electromagnet, nu conteaza) gazul iese iar daca flacara de veghe se stinge gazul nu se intrerupe, deci pericol de BUUUUUM sau GAZARE sau ce-o mai fi.


Daca vreti sa actionati pe teava (prin montarea unui ventil electromagnetic de exemplu) nu pe tija ventilului atunci veti opri si flacara de veghe caz in care nu va mai reporni nimic.

Ideea cu termostatul am avut-o si eu dar e cam complicat de gasit un servomotor asa mic care practic sa fie montat pe tija ventilului.
Ati putea sa montati termostatul pe circuitul ventilatorului.
Puneti robinetul de gaz de la Truma pe o valoare 5 sa zicem si ea se incalzeste, circulatia aerului este mica, doar convectia naturala, temperatura creste repede si bulbul se incalzeste, implicit va opri gazul.
Convectie lenta, se raceste si reporneste, etc, etc.
Daca temp in rulota este mai mica decat ati programat atunci termostatul comanda ventilatorul, circula aer mult fata de convectia naturala, truma se raceste (de fapt bulbul termistatului) mai repede si deschide ventilul de gaz.
Are dezavantajul ca aerul se va incalzi repede langa Truma iar in colturi va fi rece daca nu merge ventilatorul.
Eu am avut unul fara fir pe care-l plimbam prin rulota unde mai interesa mai tare dar dupa un timp am renuntat ca am reusit s-o reglez direct din ventil cu ventilatorul pornit.

La asta noua e mai evoluata treaba, pe langa gaz inchis/deschis mai am si ventilatorul care variaza turatia singur in functie de temperatura, electronica asta, deh.
Aici presupun ca este un senzor de temperatura (termorezistenta) care citeste temperatura si electronica dicteaza ce si cum.
Daca ar merge prost, cablul senzorului s-ar putea prelungi si pozitiona intr-un alt loc, noroc ca merge bine si n-am dezmenbrat-o pana acum.
Niciodata sa nu mergeti cu viteza mai mare decat poate ingerul vostrul pazitor sa zboare...

George Marcu @ maurice
Knaus 495 TF
Volvo XC90 D5
Membru cotizant

Avatar utilizator
Cosmin Prund
Membru asociat
Mesaje: 766
Membru din: 17 Aug 2012, 10:56
Oras: Sibiu
Data nasterii: 22 Mai 1980
Localitate: Sibiu

Re: Automatizare Truma

Mesaj de Cosmin Prund » 09 Mar 2016, 15:46

Un servomotor de tipul celor folosite in modelism ar fi mic si suficient de puternic si ar putea invarti acel robinet de comanda. Ma intreb cat de ok ar fi sa fie invartit acel robinet de reglaj o data la 2 minute...
Chausson best of 22, sasiu Ford Transit

email: cprund@gmail.com

Avatar utilizator
Cristian Fugulin
Membru asociat
Mesaje: 88
Membru din: 24 Mar 2015, 13:18
Oras: Ploiesti
Data nasterii: 26 Mar 1980

Re: Automatizare Truma

Mesaj de Cristian Fugulin » 09 Mar 2016, 15:52

Daca imi permiteti, o idee, de la care puteti dezvolta, se poate face o modificare a traseului aerului cald, la o anumita temperatura, asa cum ati precizat, cu un actuator, spre exterior. Trebuie prelungit traseul iar cu o usita ce va fi actionata de actuator, se poate directiona aerul cald, ca la macaz. E prea cald - iese afara | s-a racit (cu un termostat masurata temperatura la un anumit nivel din rulota, la inaltimea patului spre exemplu) - aerul revine la acelasi traseu prin rulota.

Modalitatea de punere in practica nu e una din cele mai complicate lucruri, dar nici foarte usoara, si implica probabil tragerea traseului spre o grila de aerisire, sau efectuarea unei aerisiri noi (ceea ce nu e foarte indicat), o jonctiune a traseului de aer cald care sa faca doua trasee principale IN si OUT, si un actuator care sa actioneze o usita. Pana la urma nu va trebuie ceva 100% ermetic.

LE: implica mai mult consum de gaz, caci soba va merge mereu!
oneminute@gmail.com - Cristi- Abi Marauder 95 - Skoda Yeti 2.0 170CP - 0731 511 522 (Vodafone)!

Avatar utilizator
George Marcu
Membru forum
Mesaje: 538
Membru din: 30 Oct 2006, 18:44
Localitate: Bucuresti

Re: Automatizare Truma

Mesaj de George Marcu » 09 Mar 2016, 17:30

@Cosmin
Iei un termostat adevarat cu procesor cu functionare PI (proportional Integral) care poate fi programat sa aibe un numar de porniri pe ora si asta nu-ti mai porneste o data la doua minute generatorul de caldura (Truma) sau mai bine iei un termostat cu iesire analogica 0-10V pe care-l cuplezi cu un servomotor modulant tot cu 0-10V pe comanda.
Prin modularea servomotorului, adica-ti va deschide progresiv de la minimul pe care-l stabilesti sa zicem 20% pana la maxim 100% ventilul in functie de diferenta fata de valoarea programata iar daca are termostatul si un controler integrat de tipul PID (Proportional Integral Derivativ) va face si anticipare etc, etc iar daca vrei un control si mai bun iei termostatul care pe langa iesirea de servomotor mai are o a doua iesire tot modulanta de la o turatie minima de 20% pana la 100% pentru motoare de tipul EC-Fan si combini cele 2 efecte modulante pentru a realiza cel mai bun reglaj.
Problema este ca iei o truma completa noua care face aproape acelasi lucru mai ieftin decat improvizatia de mai sus.
@Cristian
Nu da bine la incalzirea globala :D

Eu zic sa verificati pozitionarea bulbului, eventual sa nu traga aer de afara pe undeva (pe langa tevi sau tubulatura) in zona acestuia si daca tot nu merge faceti urmatoarea proba:
Porniti truma fara ventilator pe o valoare oarecare (cu atat mai mare cu cat afara este mai frig), vedeti cat de tare se incalzeste in jurul ei si in intreaga rulota.
Dupa asta porniti ventilatorul si vedeti care-i efectul de data asta.
Practic cu un termostat pus pe ventilator (fara inginerii periculoare si explozive) aveti acelasi situatie: truma cu sau fara ventilator.
Niciodata sa nu mergeti cu viteza mai mare decat poate ingerul vostrul pazitor sa zboare...

George Marcu @ maurice
Knaus 495 TF
Volvo XC90 D5
Membru cotizant

Avatar utilizator
Cosmin Prund
Membru asociat
Mesaje: 766
Membru din: 17 Aug 2012, 10:56
Oras: Sibiu
Data nasterii: 22 Mai 1980
Localitate: Sibiu

Re: Automatizare Truma

Mesaj de Cosmin Prund » 09 Mar 2016, 18:06

George Marcu scrie:@Cosmin
Iei un termostat adevarat cu procesor cu functionare PI (proportional Integral) care poate fi programat sa aibe un numar de porniri pe ora si asta nu-ti mai porneste o data la doua minute generatorul de caldura (Truma) sau mai bine iei un termostat cu iesire analogica 0-10V pe care-l cuplezi cu un servomotor modulant tot cu 0-10V pe comanda.
Prin modularea servomotorului, adica-ti va deschide progresiv de la minimul pe care-l stabilesti sa zicem 20% pana la maxim 100% ventilul in functie de diferenta fata de valoarea programata iar daca are termostatul si un controler integrat de tipul PID (Proportional Integral Derivativ) va face si anticipare etc, etc iar daca vrei un control si mai bun iei termostatul care pe langa iesirea de servomotor mai are o a doua iesire tot modulanta de la o turatie minima de 20% pana la 100% pentru motoare de tipul EC-Fan si combini cele 2 efecte modulante pentru a realiza cel mai bun reglaj.
Problema este ca iei o truma completa noua care face aproape acelasi lucru mai ieftin decat improvizatia de mai sus.
:shock:

Nah, eu am pe autorulota incalizre Eberspacher pe Diesel cu termometru ambiental montat la distanta de orice (este montat deasupra scaunului soferului ca frigul vine prin parbriz). Incalzitoarele pe Diesel fac modulare permanenta a arderii, nu-s ca cele pe gaz care fac doar inchis/deschis. Eberspacher-ul are 4 trepte de putere din cate stiu eu.

Daca m-as apuca eu de improvizatii probabil as face ceva cu un Arduino sau Raspberry Pi, adica nu mi-as bate capul cu PID-uri si PI-uri de nici nu stiu ce inseamna, as face eu un program pe microcontroller si gata :lol: (si probabil as implementa fix ce fac PI-urile / PID-urile respective, cu mai multa muca si efort). M-am mai jucat cu PIC-uri si ARM-uri cu servomotoare de tip modelism...
Chausson best of 22, sasiu Ford Transit

email: cprund@gmail.com

Avatar utilizator
Achim Dan
Membru forum
Mesaje: 99
Membru din: 21 Aug 2015, 15:40
Oras: Chisineu Cris
Data nasterii: 19 Mai 1977
Localitate: Chisineu Cris

Re: Automatizare Truma

Mesaj de Achim Dan » 09 Mar 2016, 18:40

Cristian Fugulin scrie:Daca imi permiteti, o idee, de la care puteti dezvolta, se poate face o modificare a traseului aerului cald, la o anumita temperatura, asa cum ati precizat, cu un actuator, spre exterior. Trebuie prelungit traseul iar cu o usita ce va fi actionata de actuator, se poate directiona aerul cald, ca la macaz. E prea cald - iese afara | s-a racit (cu un termostat masurata temperatura la un anumit nivel din rulota, la inaltimea patului spre exemplu) - aerul revine la acelasi traseu prin rulota.

Modalitatea de punere in practica nu e una din cele mai complicate lucruri, dar nici foarte usoara, si implica probabil tragerea traseului spre o grila de aerisire, sau efectuarea unei aerisiri noi (ceea ce nu e foarte indicat), o jonctiune a traseului de aer cald care sa faca doua trasee principale IN si OUT, si un actuator care sa actioneze o usita. Pana la urma nu va trebuie ceva 100% ermetic.

LE: implica mai mult consum de gaz, caci soba va merge mereu!
Ar funcționa perfect! Da parca mi pare rau sa încălzesc cartieru'

Send form Samsung using Tapatalk.
Passat 1.9 tdi 131hp, Hobby 495 DeLuxe

Avatar utilizator
Achim Dan
Membru forum
Mesaje: 99
Membru din: 21 Aug 2015, 15:40
Oras: Chisineu Cris
Data nasterii: 19 Mai 1977
Localitate: Chisineu Cris

Re: Automatizare Truma

Mesaj de Achim Dan » 09 Mar 2016, 18:48

Parerea mea e ca truma merge superb asa cum e, pentru spatiul dat, in condiția ca arde gaz care e destul de periculos pentru a face improvizații, oricât de nu e ar parea ele la momentul respectiv.

Pentru extra confort montati electric truma si acolo te poți juca .
Sau un webasto diesel sau underfloor sisteme care permit "joaca" .

Da eu nu m-as riscă sa am scurgeri de gaz in rulota pentru nimic in lume. Mai bine mai iau o butelie de gaz si deschid geamul daca se prea încălzește.



Send form Samsung using Tapatalk.
Passat 1.9 tdi 131hp, Hobby 495 DeLuxe

Avatar utilizator
Cosmin Man
Membru asociat
Mesaje: 178
Membru din: 09 Ian 2014, 16:48
Oras: Cluj Napoca
Data nasterii: 20 Iul 1981
Localitate: Cluj Napoca

Re: Automatizare Truma

Mesaj de Cosmin Man » 10 Mar 2016, 14:55

Nici eu nu cred ca face daraua cat ocaua. Pt cei cu Truma Combi, a aparut un controler cu afisaj digital care poate fi adaugat retrofit si care iti permite un control similar cu termostatul programabil de la centralele termice. Atat doar ca e 200 si ceva de euro...

Trimis de pe al meu LG-D858HK folosind Tapatalk
Knaus Azur 495 + Honda CR-V

Tel: 0762662331

Scrie răspuns